Чести въпроси

Как се издава смъртен акт?

Как се издава смъртен акт?

Ако четете тези редове, Ви изказваме нашите искрени съболезнования. Ние – от траурна агенция Варна, знаем че смъртта на близък винаги е изпълнена с много скръб и болка. Затова нашата цел е да Ви помогнем с всичко необходимо, за да получат Вашите скъпи покойници достойно изпращане във вечния им път.

Издаването на смъртен акт е не само административна процедура, а важна стъпка за организация на погребението и панихидата. То е съпроводено с предоставяне на необходимите документи и уреждане на редица юридически и лични въпроси.

Ако не сте запознати с изискванията на българското законодателство, не се притеснявайте! В този труден момент, ние ще Ви помогнем да се справите с трудностите. В тази статия ще Ви преведем през целия процес и ще Ви споделим как можем да сме Ви от полза.

Как се издава смъртен акт?

Какво представлява смъртният акт?

В Република България, смъртният акт представлява официален документ, който е издаден в съответствие с разпоредбите на законодателството. Той удостоверява всички важни моменти – как се удостоверява, че е настъпила смъртта на дадено лице до процедурите за издаване на смъртен акт.

Има няколко закони и наредби, които го регламентират, сред които са:

  • Закон за гражданската регистрация (ЗГР) – чл. 69-72 от него регламентират подробно процедурите по регистрация на смъртта и издаването на смъртен акт.
  • Наредба № РД-02-20-9 от 21 май 2012 г. за функциониране на единната система за гражданска регистрация – в нея са посочени техническите и административните процедури, свързани с издаването на смъртни актове.
  • Закон за здравето – урежда задълженията на медицинските лица и институции по отношение на констатирането и удостоверяването на смъртта, както и реда за издаване на медицинско съобщение за събитието.
  • Наредба № 49 от 2004 г. – изискванията към съдържанието на смъртния акт и другите актове за гражданско състояние.
  • Граждански процесуален кодекс (ГПК) – уреждат въпросите, свързани с установяване на смърт по съдебен ред и издаване на съдебни решения, когато смъртта е настъпила по необичайни обстоятелства.
  • Закон за местни данъци и такси.

Всички те са важни за доказване на гражданското състояние и имат правно значение за удостоверяване на смъртта и настъпването на определени правни последици. Например наследяване, прекратяване на брак и други.Как се издава смъртен акт?

Какво включва документа?

Това е стандартизиран документ, който на територията на Република България включва една и съща информация:

  • Място на съставяне на акта – област, община, населено място/район;
  • Номер на акта и дата на съставяне;
  • Дата – ден, месец, година, час и минути на смъртта;
  • Място на смъртта – област, община, населено място или държава, ако не е в Република България, и къде е настъпила;
  • Имена на починалия;
  • Данни за лицето – дата и място на раждане, ЕГН, възраст, пол, гражданство, семейно положение, постоянен адрес;
  • Документ, удостоверяващ смъртта;
  • Длъжностно лице – имена, ЕГН или дата на раждане и подпис;
  • Бележки.

Какво следва след като е настъпила смъртта?

Много често опечалените близки се свързват с нас в момента, когато техните любими хора са починали и са все още в шок от случилото се. В такива моменти получаваме въпроси като: „Сега какво да правим?”, „Трябва ли да се обадим на някого?”.

На първо място е важно да знаете, че независимо къде е роден и живее починалият по адресна регистрация, смъртният акт ТРЯБВА ДА СЕ ИЗДАДЕ от мястото, където е починал.Например, ако това се е случило в друг град по време на почивка, е необходимо смъртта да се констатира от медицинско лице и документът да се издаде от местната администрация.
Как се издава смъртен акт?
Другият важен момент е, ченезависимо къде е настъпила смъртта – у дома, на работното място, навън или в болнично заведение, е необходимо да се констатира от компетентно медицинско лице. Товаозначава, че трябва лекар да дойде на място и  да издаде така нареченото„съобщение за смърт”.Тук има няколко възможности:

  • Ако лицето е починало в домашни условия, Вие можете да се обърнете към личния лекар на покойника. Негово задължение е да дойде на място и да издаде необходимото свидетелство.
  • Ако това се случи внезапно на друго място, първата стъпка е да се обадите на 112 и да извикате бърза помощ, за да Ви съдействат медицинските лица. Те издават „Констативен протокол”, но това НЕ Е необходимото съобщение за смърт.
  • Когато това се случи в болница или санаториум, свидетелството за смъртта се издава от лекуващия лекар или специалиста, който е извършил аутопсията.
  • Ако става въпрос за необичайни обстоятелства – трудова, транспортна злополука, отравяне или друго, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да се обадите на 112!

Другата възможност е да се свържете с нашата траурна агенция. Ние работим с компетентни медицински лица, които ще реагират по всяко време на денонощието и ще дойдат на място, за да издадат съобщения за смъртта.

Въз основа на него се задейства процедурата по издаването на смъртния акт.

В закона е регламентирано, че това трябва да се случи в рамките на 48 часа след настъпването й. Това е много важно да се спази, за да може да се премине към организацията на погребението и панихидата.
Как се издава смъртен акт?

Какво следва след издаване на съобщението за смъртта?

Независимо при какви обстоятелства и къде се е случило, след издаването на необходимото съобщение за смърт, следва организиране на извозването на покойника. Тук ние – от траурна агенция Варна, ще Ви съдействаме.

Няма значение дали Вашият близък живее във Варна или в друг град. Ние можем да организираме превоза му от всяко населено място до желаната дестинация.

Можем ли да Ви съдействаме с издаването на смъртен акт?

Да – това е една от услугите, които Ви предлагаме. С наша помощ няма нужда да се запознавате с нормативната уредба и законодателство.

Ако при настъпването на смъртта сте се свързали с нас, нашите агенти са Ви обяснили какво следва и как можем да Ви съдействаме.

Ако сте се свързали с бърза помощ или личен лекар, и вече има издадено съобщение за смърт, ще Ви съдействаме с издаването на смъртен акт.

Достатъчно е единствено да знаете, че наследниците – съпруг/ата, децата или най-близките роднини на покойника имат право да го изискат.

Как се издава смъртен акт?

Необходимо е да ни предоставите:

  • Медицинско свидетелство за смърт, издадено от компетентно медицинско лице. В него трябва да е посочено дата и място на смъртта.
  • Документ за самоличност на починалото лице.
  • Документ за самоличност на възложителя.

За да свършим тази административна задача е необходимо изрично да ни ВЪЗЛОЖИТЕ, че можем да Ви представляваме пред съответната община, район или кметство.

На всеки пряк наследник се издава копие от смъртния акт.

ОРИГИНАЛЪТ му се съхранява от съответната община!

Кога работим и можем да Ви съдействаме!

Ние работим 24/7 и сме готови да Ви окажем помощ и подкрепа в тези трудни мигове по всяко време! Нашите агенти ще отговорят на всичките Ви въпроси и ще Ви съдействат с издаването на смъртния акт, организацията на погребението и панихидата.

Разчитайте на НАС!